torstai 6. elokuuta 2009




Lauantaina oltiin Häijäässä karhunhaukkukokeessa. Mio sai ensiksi tehdä tuttavuutta otson kanssa. Alku näytti lupaavalta, sillä tyttö haukkui karhua kuono kohti taivasta. Mio piti kuitenkin karhuun turvallisen välimatkan eikä päästänyt minua silmistään. Kokeessa koiran olisi pitänyt jäädä karhun kanssa kehään, mutta kun poistun kehästä, seurasi Mio minun vanavedessä. Niinpä Miolle ei tullut tulosta ja karhunohjaajakin mainitsi, että koira keskittyi lähinnä suojelemaan minua.

Seuraavana olikin vuorossa Aksu, joka heti karhun nähdessään aloitti hurjan haukun. Karhun tullessa kohti ensimmäistä kertaa Aksu oli vähän varuillaan ja laski häntänsä alas, mutta nopeasti se nosti kippuran ylös ja alkoi seistä urheana karhun edessä. Aksu jäi ottamaan mittaa karhusta minun seistessä kehän ulkopuolella. Siellä ne sitten seisoivat koira ja karhu tuijotellen toisiaan. Karhun liikkuessa Aksu teki hillittyjä väistöliikkeitä ja ei osoittanut lainkaan pelkoa isoa petoa kohtaan. Lopulta karhu antautui, rullasi kuusten taakse piiloon ja saimme kuulla ohjaajan kommentit Aksun suorituksesta. Aksu jäi ainoastaan neljän pisteen päähän pesä III-diplomista, mutta mikä kuitenkin kaikkein hienointa, se sai ensimmäisenä akitana tuloksen karhunhaukkukokeesta. Enpä osannut aavistaakaan millainen karhukoira minulla kotona makoilee.


Tässä vielä osapisteet:
suhtautuminen jälkiin ja karhuun 12
rohkeus ja haukkutyöskentely 16
ärhäkkyys ja purennat 10
ketteryys ja väistöliikkeet 8
sitkeys ja peräänantamattomuus 10
yht. 56

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti